سایت اختصاصی پروفسور دکتر جلیل القدر

بیخوابی 18 ماهگی (18month sleep regression)

بیخوابی 18 ماهگی (18month sleep regression)

بی خوابی 18 ماهگی معمولا در اواسط سال دوم کودکان عارض می گردد.چندین عامل در ایجاد آن نقش داشته اما این عارضه دائمی نبوده و بعد از مدتی برطرف می گردد . تحقیقات زیادی در مورد این عارضه انجام نشده است .اما بسیاری از محققان معتقدند که اغلب کودکان این عارضه را تجربه خواهند کرد .رشد مغزی یکی از مهمترین دلایل این موضوع تشخیص اکثر متخصصان است .
البته باید به این نکته توجه داشت که این عارضه دقیقا در 18 ماهگی عارض نشده و ممکن است از یکی دو ماه ، تا یکی دو سال هم جابه جا شود . و طول مدت مشخصی برای این عارضه نمی توان تشخیص داد .
از مهمترین عوامل بی خوابی های 18 ماهگی می توان موارد زیر را مورد توجه قرارداد .
– اضطراب جدایی
در سن 18 ماهگی کم کم اضطراب جدایی به اوج خود می رسد که این موضوع باعث می شود که کودک بدون پدر و مادر و مراقب خود نخوابد .

تغییر در نظم خواب شبانه کودک
برخی از متخصصان خواب معتقدند که ترتیب و نظم خواب کودکان در 18 ماهگی به طور طبیعی تغییر می کند .ممکن است دیر تر بخوابند و پس از مدت کوتاهی از خواب بیدار بشوند .
– استقلال در حال ظهور
کودکان با کسب مهارتهای جدیدی مثل راه رفتن و صحبت کردن و درک بیشتری از محیط اطرافشان در برابر خوابیدن به عمد مقاومت می کنند .
– مسائل فیزیولوژی
گاهی اوقات آنچه در ابتدا بی خوابی 18 ماهگی تشخیص داده شده چیز دیگری مثل آپنه یا ریفلاکس اسید معده است . به عبارت دیگر کودک دارای درد بوده و باید برای رفع مشکل حتما به پزشک مراجعه نمود .

کنترل و درمان
از آنجایی که تحقیقات زیادی در مورد این عارضه انجام نشده بنابراین روش درمانی خاصی برای کنترل آن نیز وجود ندارد ، اما روشهای زیر برای کنترل مفید تشخیص داده شده است .
– در برابر کودکی که برای خوابیدن مقاومت می کند به جای تهدید ، از ابزار محبت و آرامش استفاده کنید .
– با دیدن و تشخیص نشانه های خواب در کودک ، او را بلافاصله به رختخواب منتقل نمایید و از ادامه بازی بپرهیزید .
– ایجاد یک روال و برنامه برای خواب کودک مثلا انجام کارهایی مثل داستان خواندن ، آواز ، ماشاژ ملایم و حمام گرم قبل از خواب … عادت به انجام تعدادی از این قبیل امور قبل از خواب ظرف چند روز در بهبود روال خواب کودک تاثیر خواهد گذاشت .
– خودداری ازخوردن و نوشیدن غذا و نوشیدنی های کافئین دار قبل از خواب هم موثر است .

Medically reviewed by Karen Richardson Gill, MD, specialty in pediatrics, on April 28, 2020